Blogg om marknadsföring, annonsering och e-handel

Blogg om marknadsföring, annonsering och e-handel

Ska starta en webbshop och behöver välja plattform

Jag har startat en egen webshop som jag har som ett litet sidoprojekt. Tanken på att starta en webbshop har jag haft länge. Jag har dock inte vetat hur man gör eller vilka produkter man ska sälja.

Efter att ha gått en YH-utbildning inom e-handel så kände jag att jag hade tillräckliga kunskaper för att skapa en webbshop. Frågan var bara vad jag skulle sälja.

Eftersom jag har ett stort intresse för klockor och brukar köpa armband till mina klockor så började jag fundera på om jag kanske skulle sälja klockarmband?

Jag började med att leta efter leverantörer i Kina på Alibaba och hittade ganska snabbt många leverantörer. Nästa steg var att försöka utröna vilka leverantörer som var bra och som jag kunde lita på. Det är alltid en risk när man beställer något från en leverantör första gången. Men jag hade tur och den leverantören jag valde levererade enligt beställning och helt plötsligt hade jag ett gäng nato-armband som de kallas för.

Nästa steg var att skapa min webbshop.

Det finns otaliga plattformar där man kan starta en webbshop men jag kände att jag ville ha en svensk plattform med svensk support och som inte var för dyr.

Efter att ha utvärderat flera olika plattformar för att starta min webbshop så valde jag till slut Abicart.

De hade prisvärda alternativ och bra kopplingar till bland annat Payson som jag använder för betalning i webbshopen.

Det var ganska enkelt att skapa min webbshop i deras plattform när jag väl hade fått kläm på hur det fungerade och idag har jag men alldeles egna e-handel.

Jag har detta som ett projekt som jag sa och det är inte något jag tror att jag kommer att tjäna en massa pengar på då

Abicarts plattform för webbshopar

Reklambyrå

- Posted in Ingen kategori by

Varför det viktigt med en reklambyrå

Att marknadsföra sig idag är annorlunda än för 20 år sedan. På den tiden var det mest reklamutskick, annonser i tidningar, reklam i radio och tv som gällde.

Nu är det nya tider och för att kunna hålla koll på allt så behöver man hjälp av en reklambyrå.

Idag behöver man ha koll på innehållet på sin hemsida, annonsering på Google, annonsering på Facebook, textannonser, bildannonser, videoannonser med mera. Det är väl knappt någon som kör med annonser i fysiska tidningar längre.

Utöver annonser och den egna hemsidan så behöver man ha koll på sociala medier som Facebook, LinkedIn, Instagram och liknande. Dessutom är det viktigt med tonalitet och att man kommunicerar på samma sätt i alla kanaler så kunderna känner igen sig i budskapet. För att lyckas med det behöver man ha en content-strategi och man behöver ha utarbetat rutiner för tonalitet så man som företag kommunicerar på samma sätt oavsett kanal.

Att ha koll på allt detta själv är givetvis svårt då det helt enkelt är för många parametrar inblandade idag när det kommer till marknadsföring online.

Och det är här en reklambyrå kommer in i bilden.

För att lyckas ha koll på alla delar och ta fram en strategi för varumärket och företaget behöver man hjälp av en reklambyrå.

Vi har samarbetat under ett par år med en reklambyrå som heter MECS. De arbetar med det mesta gällande den digitala synligheten och har hjälpt oss med vår varumärkesstrategi och hur vi ska arbeta i olika kanaler online.

Ta bara en en sån sak som att annonsera på Google.

Ska man få till bra annonskampanjer i Google Ads som faktiskt genererar intäkter och inte bara kostar pengar så behöver man någon som vet vad de gör. Om man försöker göra det utan att kunna Google Ads utan och innan är nästan helt omöjligt, åtminstone om du vill få ut något av annonseringen.

En reklambyrå